Folkeskolen i fokus

Jeg tør godt at sige det: Folkeskolereformen var et fejlskud. Tilbage til kerneopgaven i vores folkeskoler - at uddanne børn og unge til deres fremtidige arbejdsliv.

Færre timer – til gengæld med fokus

Danmark er, efter folkeskolereformen i 2013, det sted i verden, hvor eleverne har flest timer. Til gengæld er vi langt fra dem som præsterer bedst. Jeg mener, at vi skal have fokus på kerneopgaven. At eleverne bliver dygtige til at læse, skrive, analysere og konkludere. Mindre rundkreds, mere faglighed. Og så skal vi turde bruge det eneste rigtigt gode element i reformen – at inddrage erhvervslivet.

Vi er klar til niveauinddeling

Vi har talt om det længe, men vi har aldrig taget skridtet. Den enkelte skole har måske selv lavet noget, men det skal ske nationalt. I Danmark bør vi kunne dele klasserne efter niveau allerede fra indskolingen. Det gavner både de fagligt stærke elever, men også de mindre fagligt stærke, at være i omgivelser med børn på samme niveau og modtage undervisning herefter.

Fagklasser

Vi masseproducerer unge mennesker i vores udskoling. Jeg har aldrig forstået, hvorfor at alle elever skal have lige meget undervisning i alle fag. Ville det ikke give bedre mening, at eleven som gerne vil være tømrer, og som primært skal koncentrere sig om at få en eksamen som giver adgang til EUC, at denne elev koncentrerer sig om det. Til gengæld kan denne elev slippe for biologi og tyske udsagnsord. Jeg tror på, at vi kan skabe parate, faglige og beslutsomme unge mennesker på den måde. Der skal naturligvis stadigvæk være plads til at være i tvivl, når man går i 7., 8. og 9. klasse, men der er altså mange unge mennesker som godt ved, hvad de vil på det tidspunkt, så lad dem komme igang.